A digitális világ nem csak a mindennapi életünkben, de a mozifilmekben is új nézőpontot hozott: az offline világot, önmagunkat, a környezetünket és minden egyéb eseményt az (okos)eszközeinken keresztül láthatunk és követhetünk. Webkamerák, képernyők, kémkamerák, TV-s közvetítések vagy épp egy Google szemüveg segítségével. Ez utóbbi azért is fontos, mert Aneesh Chaganty, rendező első sikerét ezzel a bizonyos szemüveggel készített Seed című rövidfilmjével érte el. Ezt a látásmódot bővítette ki és használta fel, amikor a Keresés című filmjében azt vizsgálta, hogy mennyire mélyen nyúlnak bele az életünkbe az okoseszközök és vajon a digitális személyiségünk mennyire valódi.
Nem kérdés, hogy a digitális világ és az okoseszközök hatását érezzük, hiszen a hétköznapokban szinte nem is tudunk olyan területet mondani, ahol ne jelennének meg valamilyen módon. Számítógépen dolgozunk, térfigyelő kamerák alatt sétálunk el, okotelefonon olvasunk híreket, hallgatunk zenét stb. Viszont az már messzebbre mutat, hogy a digitális énképünk mennyire tükrözi a valóságot. Aneesh Chaganty Keresés című nagyjátékfilmjében ez a probléma ott válik életbevágóan fontossá, amikor a főszereplője, a John Cho által játszott édesapa rádöbben, a 16 éves lányáról, aki egyik napról a másikra eltűnt, alig tud valamit. És amit tudni vélt az is illúziónak, hazugságnak tűnik.
De mit mond ez a közöttük levő kapcsolatról?
A szülő-gyerek kapcsolat adja a film történetének gerincét, az eszközök által látott és felfedezett valóság pedig a technológia és az emberi kapcsolatok összefüggéseivel teszik teljessé a képet. Nem hiába szól egy eltűnésről a Keresés. Folyamatosan kérdésekbe és zsákutcákba botlunk. Az online barátok valódi barátok? Hihetünk a feltöltött képeknek és posztoknak? Még az online lefoglalt iskola utáni magánórákról is kiderül, hogy sokkal több van mögöttük, mint az elsőre gondolnánk. És itt ütközik ki, hogy mennyire fontos az, hogy élőben találkozzunk, beszélgessünk és meghallgassuk egymást.
A filmbéli Kim család életét beárnyékolja egy súlyos tragédia, emiatt a két főszereplő is távolabb sodródik egymástól. A 16 éves Margot az online világba menekül, ahol úgy érzi, megértik, és ahol kimondhatja azt, amit otthon nehéz lenne. De a film itt ismét csavar egyet a történeten az online-offline világ viszonylatait firtató kérdéseivel. Hiszen, ha élőben találkozunk valakivel, akkor a kinézetét, a hangját és az arcát tekintve biztosan tudjuk, ki ő. De mi a helyzet online, ahol a chaten leírt szavak, egy profilkép és egy chates becenév áll csak a rendelkezésünkre?
A film az online világban magunk után hagyott lábnyomokról is üzen nekünk. Margot eltűnése után a laptopja lesz a kulcsa annak, hogy az édesapa kiderítse, mi is történt. Ehhez azonban nem csak technikai tudás szükséges. Fontossá válik az a képesség is, hogy el tudjunk igazodni az online világban, a közösségi oldalakon, az e-mailek, keresések és az információtöredékek összevisszasága közepette. Margot édesapja nyomozókat megszégyenítő képességek birtokában van, de itt azért kapunk egy kikacsintást a generációk közötti különbségeket illetően. Egyre inkább látjuk, hogy a fiatalok világának jelentős részét teszi ki az online világ. Az a szülő pedig, aki érti ezt és kíváncsi rá, máris rengeteg kapcsolódási pontot talál a gyerekével. Élményeket, vicceket, problémákat, mindennapi dilemmákat oszthatnak meg egymással és a végén azt érezhetik – jogosan –, hogy valóban értik egymást. És az őket körülvevő online/offline térben sem engedik el egymás kezét, miközben sokat tanulnak egymástól.
A film izgalmas kérdéseket feszeget és a tanulságokat is megosztja velünk. Bemutatja a zsákutcákat, de a megoldásokat is sejtetni véli. És, hogy mit vihetünk haza a 100 perc után a moziból?
- Legyünk kíváncsiak és beszélgessünk a gyerekekkel – bármi is legyen a téma.
- Magánszférára mindenkinek szüksége van, de ha csak a felszínen tartjuk a kapcsolatot, akkor kiderülhet, hogy alig ismerjük egymást.
- Legyen időnk egymásra!
- Ne féljünk kérdezni, tanulni, ha az online világról van szó.
- Az őszinteség nagyon fontos a mély beszélgetésekhez és a bizalom kialakulásához!
A Seed rövidfilm ezen a linken megtekinthető.