A tanár feladata megtanítani a gyereket biztonságosan internetezni?

Tünde | Olvasási idő: 4 perc

Tünde

Kor: 40 Gyerekek száma: 3
"Szeretném úgy nevelni a gyerekeimet, hogy a digitális világ minden előnyét ki tudják használni - és közben elkerüljék a veszélyeket is. Igyekszem megteremteni a közös szórakozás lehetőségét a lányaimmal az online világban is."

Internetbiztonsági oktatóként a pedagógusokkal is kapcsolatba kerül Matusek M. Zsuzsanna. Előadása egy kiindulási alap, melyet az osztályfőnököknek kellene folytatniuk, hogy megtanítsák a gyerekeknek a biztonságos internetezés alapjait. A digitális oktatás fontos lenne az iskolában is.

A tanárok mennyire vannak felkészülve a digitális világgal kapcsolatos problémákra?

Nyolc évvel ezelőtt találkoztam olyan tanárral, aki azt mondta, hogy őt ez nem érdekli, ő nem internetezik, hagyják ezzel békén. Ezt a fajta hozzáállást én kikérem magamnak. Akkor, amikor ő elment pedagógusnak, akkor vállalta a pedagógussággal járó feladatokat. Vállalta, hogy továbbképződik, hogy gyerekekkel fog foglalkozni és pedagógushoz méltó magatartást fog folytatni. Ehhez mérten ha ő kivonja egy dologból saját magát, akkor tulajdonképpen azon a „mezőn” nem vesz részt, ahol a gyerekek léteznek. Az nem pedagógus, aki bemegy, leadja a saját óráját és utána gyorsan hazamegy. Ezt így nem lehet. Pláne napjainkban, amikor

sajnos ki kell mondani, a szülők nem minden esetben tudnak rendesen foglalkozni a gyerekkel (nem gondatlanságból, hanem például munka miatt: három műszak, több állás, stb.). Nem beszélve arról, hogy a szülő nem mindig képzett annyira, hogy ezeket az infókat mind tudja. A tanár viszont képzett, neki kutyakötelessége odafigyelni és megtanítani a gyereket.

Megvan erre a megfelelő szaktudásuk?

Mivel hosszú ideje tartok oktatásokat a témában, látom és tudom, hogy hogyan kell erről beszélni, hiszen van benne tapasztalatom és gyakorlatom, nekik viszont erre külön ráhangolódás, tanulás kellene előtte. Persze, foglalkoznak már ilyen témákkal, de ők nem ennek a területnek a szakemberei, hanem például az irodalomé vagy a történelemé – nem lehet mindent egy tanár vállára rátenni. A tanárok is hálásak, ha én mondom el azt, amiről nekik is beszélniük kell majd. De egyetlen óra kevés arra, hogy a témában mindent érintsek, nagyon fontos lenne, hogy ők is foglalkozzanak a témával később is.

internetbiztonság

Hogyan tudnak foglalkozni a biztonságos internetezés témájával?

Mindig elmondom a tanároknak, hogy ami a saferinternet.hu oldalon található, az nyilvános, tehát bárki használhatja. Arra biztatom őket, hogy vegyék elő órán – vagy akár a szülők, otthon vetítsenek le egy-egy oktatófilmet. Ez jó alap az utána következő beszélgetéshez, hiszen ezek tanmesék. Fel lehet tenni utána olyan kérdéseket, hogy „Mit láttál? Hogy láttad? Mi volt a baj?” Majd beszélgetni a témában.

Miért ennyire hangsúlyos a tanárok szerepe? Nem a szülők feladata lenne ennek megtanítása?

Elég kevés olyan gyerek van napjainkban, akinek nincs okos telefonja.

A mai gyerekeknek mindenük megvan, ami az internetezéshez szükséges, viszont a használati útmutató nincs meg hozzá. Teljesen mindegy, hogy szegény vagy gazdag, a legtöbb gyereknek megveszik az okoseszközöket. Idő viszont idő nincs arra, hogy odafigyeljenek, hogy megtanítsák a biztonságos használatot. Ha otthon nincs erre idő, a tanárok ott még sokat tehetnek az iskolában.

Köszönjük!

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai