Netezés vs. egészség: ezeket tanítsd meg a gyerekednek!

Vendég | Olvasási idő: 6 perc

Vendég

Kor: 35 Gyerekek száma: 2
"Van tapasztalatom és véleményem a digitális világ és a gyereknevelés kihívásaival kapcsolatban, és szívesen meg is osztom az olvasókkal."

A te gyereked is rögtön előkapja a tabletet, ha hazaér a suliból, vagy órákig játszik a gép előtt minden nap? Biztosan sokszor gondolkodtál már azon, hogy ez milyen hatással lehet a látására és a tartására. Szakértők segítségével jártunk utána annak, mi mindenre érdemes figyelni – tartsatok be pár alapszabályt, és nem lesz okod aggodalomra.

Tudtad, hogy egy iskolásnak átlagosan napi 3-4 óra mozgásra lenne szüksége, hogy jól teljesítsen a tanulásban, rendesen fejlődjön az idegrendszere és ne legyenek gerincproblémái? De mégis hogy lehetne ezt beleszuszakolni a gyerek napirendjébe, vagy éppen kedvet csinálni neki hozzá, ha sokkal jobban szeret Angry Birdsözni, vagy vicces videókat nézni? A legjobb, amit tehetsz, hogy megpróbálsz példát mutatni: ha a fiad vagy a lányod azt látja, hogy a szabad idődben rendszeresen mozogsz, ő is ezt a mintát követi majd. A sport – egy kis kirándulás vagy családi bringázás – szuper közös elfoglaltság, és jó alkalom arra, hogy már kicsi korában beszélgethess vele a testtudatosságról.

Tanuljatok játszva helyes tartást!

Már a születés is meghatározza az izmok működését, később a testtapasztalat és a hormonális változások is befolyásolják egy gyereknél, hogyan fejlődik az izomzata, milyen lesz a testtartása – mondja Horváth Éva mozgásfejlesztő, sportrekreátor és perinatális szaktanácsadó.

A rossz tartás kialakulását úgy a legegyszerűbb megelőzni, hogy segítesz a gyereknek megismerni a saját testét, hogy tudja, mit miért csinál. Beszélgess vele arról, hogyan állunk, ülünk, futunk, labdázunk helyesen, biztonságosan, hogy reális képe legyen arról, hogyan működik a teste.

A tabletezés és gépezés a legtöbb gyerek életének felnőttként is része marad majd, ezért jó, ha már kicsi korában megtanulja: fontos, hogy néha felemelje a fenekét a gép elől, és mozogjon. Ezt ovis kortól játékosan be lehet vezetni az életébe –  mondókákkal, ügyességi feladatokkal könnyen megtanulják, mennyire jó sportolni. Utánozzátok állatok mozgását, vonjatok be kreatívan mindenféle otthoni eszközt, labdát, karikát. Vagy ha épp nincs kéznél más, letehetsz pár műanyag tálat szanaszét a lakásban, hogy szedje össze – a lényeg, hogy a lehető legtöbbször beépíts valamilyen mozgást a napirendjébe, hogy hozzászokjon.

Egészség és kütyüzés

Mutasd meg te, hogyan kell „jól” ülni!

„ A helyes légzést is fontos megtanítani – már 5 éves kortól beszélgethettek arról, hogy mi az a bordakosár, miért kell mélyeket lélegezni. A bordák kötődnek a gerincoszlophoz, lényeges, hogy azt a bordák felől mennyi inger éri” – tanácsolja  Horváth Éva. – „Az iskolások sokat csücsülnek a padban  a suliban, utána pedig otthon a gép előtt, így jó, ha újra és újra szóba kerül, hogyan kell ’helyesen’ ülni. A talp mindig legyen a talajon, a monitor pedig nagyjából fél méterre az arcuktól, és óránként legalább tíz percre álljanak fel a székről. Tabletezés vagy mobilozás közben is figyeljenek a tartásukra, ne üljenek kicsavarodva, görnyedve sokáig. A kislányoknál 12 éves kortól hatványozottan érdemes figyelni: az erős hormonális hatásoktól változik a testük, de lelki oka is lehet annak, ha például görbén, összehúzva tartják magukat.”

Konkrét gyakorlati tippekért nézd meg ezt a videót az egyik kávészünetedben –  két percben sokat megtudhatsz arról, hogyan kell „jól” a gép előtt ülni, és már tarthatsz is a gyereknek egy kis bemutatót. 

Ha úgy látod, hogy a gyerekednek hanyag a tartása, a következőket teheted:

  • Kérj segítséget! Méresd fel egy gyógytornásszal az állapotát. 
  • Vedd rá a mozgásra, legyen ez közös program! Ha hamis a testképe, sérülhet az önbizalma, később pedig keringési zavarai lehetnek. Akár heti, vagy havi tervet is csinálhattok. 
  • Figyelj rá, hogy jó cipője legyen! Stimmeljen a méret és a megtámasztás – a talpboltozat változása folyamatos, ez pedig hatással van a gerincre.
  • Tanítsd meg relaxálni! Olyan sok inger éri egész nap, hogy nagyon nehéz ezt kipihenni, kikapcsolódni. Kereshettek a Youtube-on relaxációs zenét, vagy letölthettek erre való appokat, mint például a White Noise Lite – ha bevonjátok a kedvenc kütyüjét, még egy izgága gyerkőcöt is könnyebb rávenni egy kis közös lazításra.

A szakértő szerint a legjobb az, ha minden nap legalább egy óra jut a valódi csendespihenőre – zajok, zene és kütyüzés nélkül, mert a fejlődő idegrendszernek kiemelten fontos az ingerszegény pihenés. A legjobb, ha a netmentes időt együtt töltitek el, mert így te is szusszanhatsz egyet – üljetek le együtt gyöngyöt fűzni, kártyázni vagy társasozni.

Mutass példát a gyereknek, mozogj együtt vele az okos eszközeiteket használva! Számtlalan videót és applikációt találsz az interneten, amelyek segítségével arra szoktathatod őt, hogy a mozgás a mindennapjai része legyen. Ez itt például egy gyógytorna applikáció, amelyek nem csak neki, de neked is nagyon hasznos lehet!

40 centi mindig legyen az arc és a képernyő között

Egy idén nyilvánosságra hozott kutatás eredménye szerint 2050-re az emberek fele rövidlátó lesz –  manapság sokkal többen vannak, mint mondjuk 50 évvel ezelőtt, a számuk pedig egyre nő.  A 2,1 milliós minta bevonásával készült felmérés arra jutott: az ok az, hogy egyre többet vagyunk zárt helyen és nézünk közelre, például az asztalon fekvő könyvekre, monitorra, vagy épp a mobilunkra.

„A fejlett országokban napi 12 órát néznek az emberek 1-1,5 méteres távolságon belülre, ami azt jelenti, hogy a szemük ehhez szokik hozzá. Ettől szemben lévő izmok görcsös állapotba kerülnek – mondja dr. Pongrácz Mária szemész szakorvos. – A szemfájdalom, égő érzés, lüktető fej ennek a tünetei, mint ahogy az is, hogy ha távolra nézésnél a látás elhomályosul. Fontos tudni, hogy a rövidlátás kialakulásának az oka – a genetikai hajlam mellett-  nem a monitor –és kütyübámulás, hanem az, hogy sokan nem megfelelő távolságból teszik mindezt.”

Ha a gyereked olyan korba kerül, hogy rendszeresen néz például meséket tableten, vagy játszik mobilon, érdemes mesélni neki arról, milyen távolságban legyen a kütyü az arcától ahhoz, hogy ne fájduljon meg a szeme. Körülbelül 40-50 centi az ideális – ezt akár együtt le is mérhetitek. Kuporodj mellé, mikor a kezében van a táblagép, és nyugodtan húzd el a képéből, egy idő után le fog szokni arról, hogy az orra majdnem a képernyőhöz ér. Mondd el neki azt is, hogy pislogjon sokat – ezzel megakadályozhatod, hogy kiszáradjon a szeme, és nem lesznek mikrosérülések a szemfelszínén.

Egy kis közös játék a szabadban megóvhat a rövidlátástól

„Három és hat évesen mindenképpen érdemes beiktatni egy szemészeti szűrést –  ha van valami probléma a gyerek látásával, akkor jobb iskolakezdés előtt tudni róla”  – tanácsolja dr. Pongrácz.

A szakértő szerint a szem igénybevételét enyhítheted azzal is, ha a kütyük fénybeállításait mindig a környezethez igazítjátok. Ez egy nagyon fontos apróság, amire érdemes rászokni. Az is jó ötlet lehet, ha nagyobb betűméretet állítotok be például az e-könyv olvasón vagy a telefonon, mert így nem kell annyira közelről nézni a kijelzőt. Kutatások szerint az is csökkenti a látásromlás kockázatait, ha a gyerek a lehető legtöbbet van a szabadban.  Ilyenkor erősebb a fényintenzitás, és egyszerűbb olyan dolgokat csinálni – például a tollasozás, labdajátékok, vagy akár a kirándulás közbeni nézelődés – amikhez a távolabb lévő dolgokra kell fókuszálni. Ha csak napi 1 órával többet játszotok kint, már azzal sokat teszel azért, hogy a fiadnak/lányodnak ne legyen szüksége szemüvegre.

Tudjuk, hogy vannak szülők, akik attól tartanak a legjobban, hogy sok gép előtt ücsörgés és begubózás a mobillal a gyerekszobában oda vezethet, hogy a gyerekre plusz kilók szaladnak fel. Ha ez a te fejedben is megfordult, érdemes lesz visszanézned az oldalunkra, mert ezt a témát is körbejárjuk majd.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai