Ha a gyerek tőled/veled tanul meg internetezni, mindig odafigyelsz arra, hogy mennyi időt tölt a gép előtt, milyen tartalmakat néz meg, és beszélgetsz vele a látottakról, már sokat tettél a gyerek megfelelő internetezési szokásainak kialakításáért. Szakértőnk nemcsak pszichológusként, egy hatéves kisfiú anyukájaként is tanácsokat ad a témában.
A gyerek internetezési szokásainak kialakulásában – mint a gyereknevelés más területein – a szülői mintának hatalmas szerepe van.
„Nem olyan rég esett meg, hogy hatéves kisfiam, Beni egy óvodai feladat során el kellett, hogy játssza az édesanyját. Kicsit kínosan éreztem magam, mert a legjellemzőbb tevékenységemnek a telefon vagy iPad - ahogyan ő fogalmaz - „képi” nyomogatását ítélte meg. Szerencsére később kiegészítette a futással, takarítással és olvasással is, így valamit sikerült javítani az összképen.”- meséli Árvai Nóra pszichológus, aki így folytatja:
„Jómagam köztudottan nagy netbarát vagyok, nem indulok sehová a kütyüim és a töltő, póttöltő valamint a póttöltő töltője nélkül. Bevallom, hogy egyedülálló anyaként nem egyszer az okoseszközök a gyermekfigyelmet azonnal magára irányító varázsa mentett ki egy-egy szituációból. Úgy vélem, ez mindaddig nem jelent gondot, amíg a tablet és társai nem kerülnek bébiszitter funkcióba, ha nem ez válik a rutin problémamegoldási móddá, és ha mindig odafigyelsz, milyen tartalmakat fogyaszt a gyerek, és átbeszéled vele, mit látott, mit tapasztalt, van-e kérdése.”
A problémák iskoláskorban kezdődnek
Az, hogy mikor kezd el a gyerek ismerkedni a netes világgal, az a család szokásaitól és az erről alkotott elképzeléseitől is függ. Van, amelyik családban már az egészen kicsiket is leültetik a babamozi elé, és van, ahol később találkozik a digitális tartalmakkal a gyerek. A pszichológus szerint a problémák iskolás korban kezdődnek:
„A túlzásba vitt netezés elszigetelheti a gyereket a kortársaitól, és akár teljesen beszűkítheti az érdeklődését. Ilyenkor egyre inkább az online világban zajló események kerülnek előtérbe, minden más háttérbe szorul, megszűnik létezni, ez főleg akkor áll fent, ha valamilyen számítógépes játék „beszippantja” őt.”
Fontos a bizalom!
Árvai Nóra pszichológus szerint korosztályonként eltérő, hogy mennyire kell belelátnunk abba, hogy a gyerek mit csinál a neten.
„Kezdetben, amikor még csak ismerkedik a nettel, mindig legyünk mellette, együtt szörföljünk, és soha ne bébiszitter funkcióként alkalmazzuk az internetet. A kiskamaszok nem szeretik, ha beleszólunk a dolgaikba, ilyenkor számukra fontos a függetlenedés – ezért fontos, hogy eddigre kialakuljon a bizalom. Ha jó kapcsolatot építettünk ki a gyerekkel, amelyben úgy érzi, minden megosztható, megbeszélhető, akkor nem lesz gond. Fontos, hogy a korának megfelelően edukáljuk, és ezt ne bízzuk csak az iskolára!”
Egymástól is tanulnak a gyerekek
„Egyik nap, amikor Benivel sétáltunk haza az oviból, elkezdte hajtogatni, hogy „mátörfákörbiccs”. Meglepődve kérdeztem, hogy ezt hol hallotta, és hogy tudja-e hogy mit jelent.” - meséli Nóra. „Kiderült, hogy bár nem tudta, mit jelent ez a kifejezés, de egy ovistársa tanította neki, aki az iPad-en hallotta. Az ilyen történetek rendszeresek. Nem csak arról van szó, hogy az én gyerekem mivel találkozik személyesen a neten, hanem arról is, hogy egymásnak mit adnak át az ott látottakból, hallottakból. Mit lehet tenni ilyenkor? Az ő szintjén elmagyaráztam neki, hogy ez a kifejezés csúnya dolgot jelent, és hogy bántó lehet másokra nézve, ezért nem használunk ilyen szavakat, kifejezéseket.”
Ezektől a hatásoktól nem lehet teljesen megkímélni a gyereket, ha társaságba járnak, de nagyon fontos, hogy otthon megbeszéljük és tisztába tegyük ezeket a dolgokat – véli a szakértő.
Íme, néhány dolog, amire jó, ha figyelsz
- Fiatalabb gyerekek esetében (10 éves kor alatt), célszerű a számítógépet a közös térben, például a nappaliban vagy a konyhában elhelyezni, így több lehetőséged lesz odaülni a gyerek mellé és beszélgetni vele, magyarázni internetezés közben.
- Használj szűrőprogramokat, melyekkel megvédheted a nem nekik való tartalmaktól és felügyelni tudod az internethasználatot.
- Vannak jelek, amelyeket komolyan kell venni: például gyakori rossz hangulat, az iskolai teljesítmény hirtelen romlása, szociális kapcsolatok gyengülése.
- A legjobb, ha próbálsz jó példával járni előtte, például rendszeresen sportolsz, közösen sétáltatjátok a kutyát, kirándulni jártok, egyszóval biztosítjátok a netmentes családi időt. Viszont bátran mutass neki valóban hasznos appokat, fejlesztő játékokat, hogy a netezésre szánható idejét is értelmes dolgokkal töltse.