Milyen veszélyei vannak a digitális világnak bölcsődés-óvodás korban?

Milyen veszélyei vannak a digitális világnak bölcsődés-óvodás korban?

Tóth Dániel | 2018.11.23 | Olvasási idő: 3 perc

Sokan a digitális kütyük és videojátékok káros, míg mások a jótékony fejlesztő hatását emelik ki. Részben mindkét tábornak igaza van, ám ez a kérdés sem fekete-fehér. A digitális kütyük és videojátékok nem önmaguktól jók vagy rosszak, hanem az a kérdés, hogyan használjuk (mi és a gyerekeink). Minél fiatalabb egy gyerek, annál kevesebb képernyőidő fér bele, ugyanis ha túl sok időt tölt egy kis gyermek tablet vagy okostelefon képernyője előtt, az számos problémához vezethet.

Figyelemzavaros gyerekek

A gyerekek idegrendszere még kialakulóban van, ezért minél fiatalabb életkorban tölt időt egy gyerek a digitális térben, annál hamarabb kezd a figyelmi kapacitás ehhez idomulni. A képernyő túloldalán szinte minden instant történik, ritkán kell pár pillanatnál többet várakozni, emiatt a koncentrációjuk és a türelmük rendkívül alacsony tartományra áll be. Ez az egyik oka annak, hogy a gyerekeket évről évre egyre nagyobb arányban diagnosztizálják hiperaktivitással.

Viselkedés zavarok

A digitális világ körülöttünk forog, ezért is szeretjük annyira. Azt csinálunk, amit csak akarunk, és a dolgok úgy történnek, ahogy mi akarjuk. A gyerekeknek, akik ehhez szoktak, ezt ismerik evidensnek, már az óvodában gondot okozhat, ha osztozkodni kell valamelyik játékon, ha együtt kellene játszani egy másik gyerekkel, aki, nyilván, nem pont ugyanazt szeretné, amit ő. Hasonlóképpen, ha a dolgok nem úgy történnek, ahogy ők akarják, hatalmas dührohamokkal reagálhatnak. Az együttműködési hajlandóság hiánya a társas kapcsolatoknak se tesz jót, hiszen ha nem lehet együtt játszani egy gyerekkel, a beilleszkedés és a barátkozás is csorbát szenvedhet.

Milyen veszélyei vannak a digitális világnak bölcsődés-óvodás korban?
Autisztikus minta

Nem, nem lesz a kütyüzéstől autista a gyerek, ez egy rémhír, de az igaz, hogy a viselkedése ehhez hasonlatos mintákat kezdhet mutatni. A képernyő előtt töltött idő magányos tevékenység. A szókincs, a kommunikációs készségek annál lassabban fejlődnek, minél több időt tölt a gyerek képernyő előtt. Minden egyes ez idő alatt megtanult idegen nyelvű kifejezés ára tíz másik anyanyelvű kifejezés lesz, amit időközben nem tanult meg, és az érzések felismerése, megértése is elmarad.

Iskolaérettség is eltolódhat

Képzeljünk el egy gyereket, aki idegrendszeri szinten ahhoz szokott, arra kalibrálódott, hogy mindig minden úgy van, ahogy ő akarja. Az történik, amit ő akar, éspedig azonnal. Aztán képzeljük el, mi történik, ha ezt a gyereket megpróbáljuk beültetni egy olyan rendszerbe, ahol 45 percig kellene koncentrálnia valamire, ami nem róla szól, ahol nem az van, amit ő akar stb. Mennyire lesz ez a gyerek iskolaérett? Hogyan lesz képes figyelni és tanulni?

Mit tehet a szülő?

Fontos, hogy a baba, a bölcsis és az ovis életkorban szigorúan szabályozzuk a képernyő előtt töltött időt. Érdemes a saját képernyőköz kötött időnket nem a gyerek előtt intézni, és a gyerek kezébe sem adni semmi ilyesmit . A legjobban akkor jár a gyermekünk, ha soha nem hagyjuk magára semmiféle okoskütyüvel, és a közös kütyüzésre sincs szüksége. Apránként be lehet vezetni ebbe a világba, de ha általános iskolás koráig nem találkozik a digitális világgal, nem marad le semmiről. Cserébe viszont nagyon jót tesz neki, ha gyerek lehet a saját módján, a saját offline tempójában, és a szó régimódi beszélgetős, játszós értelmében.

Olvasd el a sorozat többi részét is, hamarosan jönnek!

Milyen veszélyei vannak a digitális világnak iskolás korban?

Milyen veszélyei vannak a digitális világnak kamaszkorban?

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai