A Vodafone Family előfizetők körében végzett Gyermeknapi kutatás eredményei azt mutatják, hogy a családok döntő többsége azt szeretné, ha gyermekük internetbiztonsági oktatásban részesülne. A szülők fele kiemelten fontosnak tartja, hogy legyen valamilyen kontroll: a családok egyötödében valamilyen formában korlátozzák, hogy a gyermek mikor és mennyit férhet hozzá az internethez.
A kutatásban megkérdezettek 93 százaléka úgy gondolja, elengedhetetlen, hogy a szülők és a gyermekek korlátok nélkül, bárhol, bármikor elérhessék egymást. A vizsgált 200 háztartásban összesen 316 gyermek használ digitális eszközt; szinte minden megkérdezett háztartásban (96 százalék) van WiFi.
A megkérdezett családokban általában 8 éves korig közös okostelefont, tabletet és laptopot használnak a gyerekek, míg 11 éves kor fölött tíz gyermekből kilencnek saját okostelefonja van. A kérdésekre adott válaszokból kiderült az is, hogy az iskolában a gyermekek 60 százaléka használ számítógépet, 46 százaléka interaktív táblát, de csak minden tizedik iskoláskorú gyermek találkozik tablettel az oktatás során.
Érdekes eredményt mutatott a mobiltelefonok iskolában való használatának szabályozása: minden tizedik iskolában nincs szabályozva a használat, egyharmadukban egyáltalán nem szabad, 23 százalékban csak órákon nem szabad használni a mobilokat, 12 százalékuknak ki kell kapcsolnia, és minden tizedik gyerektől elveszik a telefont az iskolában.
A kutatás szerint a családok 10-15 százalékának van tudomása arról, hogy a környezetében történt-e digitális bántalmazás (vagy annak kísérlete). Nem véletlen, hogy közel kétharmaduk (66 százalék) szeretné, ha gyermeke internetbiztonsági oktatásban részesülne, ám a szülők tudomása szerint csak a gyermekek harmada (32 százalék) vesz, vagy vett rész hasonló képzésben.
„Ha nem világosítjuk fel a gyermekeket az online veszélyekről, könnyen sebezhetővé válnak” – mondta Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. „Segítenünk kell tehát a diákokat a digitális térben leselkedő veszélyek elkerülésében éppúgy, mint a digitális képességek megszerzésében. E célokat szolgálja a Vodafone Digitális Iskola Program, amelynek keretében az elmúlt egy évben több mint 700 pedagógus és 6500 gyermek részesült internetbiztonsági oktatásban.”
A Digitális Család és a Digitális Tudásért Alapítvány együttműködésében május 26-án megvalósult, 3-6. osztályos gyerekeknek szóló Nagy Digitális Kaland során a szülők 10 helyszínen vehettek részt a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Program oktatóinak interaktív internetbiztonsági foglalkozásán.
Május utolsó vasárnapjának közeledtével a kérdőívben azt is megkérdezték a válaszadóktól, hogy ünneplik-e a Gyermeknapot, és ha igen, hogyan. Az eredmények azt mutatják, hogy a családok 93 százaléka együtt tölti az ünnepet, a legtöbben közös családi programmal (kirándulás, fagyizás, állatkert) lepik meg a gyermekeket, és százból mindössze nyolc családban jellemző az ajándékozás.
Ti hogyan ünneplitek a Gyermeknapot?