A digitális eszközök alaposan átalakították az életünket, de az életvitelünk nem változik ilyen gyorsan. Számos figyelmeztetés lát napvilágot arról, hogyha nem ügyelünk a saját és gyermekeink egészségére, sokat árthatnak, úgy testileg, mint lelkileg.
A digitális eszközöknek fontos szerepük van a tanulásban, de a szórakozásban, vagy a társas kapcsolatok fenntartásában is. Egy dolog viszont nagyon nem mindegy: mennyi időt tölt a képernyő előtt a gyerek, akár a felnőtt. Mennyire válik a „gép” az élet központjává, a kikapcsolódás egyetlen formájává? Létfontosságú, hogy legyen korlátja az online időnek, és legyenek szívesen végzett más, offline tevékenységek. Ne szoruljon háttérbe a sport, a pihenés, a munka, az iskola, és a személyes találkozás az online élet miatt. A szülő szerepe ebben persze nem csak az, hogy formális korlátokat szabjon és azokat betartassa, hanem az is (sőt, főleg az), hogy példát mutasson, és ő maga is megteremtse az online és offline tevékenységek egyensúlyát.
Amikor az online világ egyhelyben ülve is rengeteg információt és szórakozást kínál, akkor még fontosabb, hogy rendszeresen időt szánjunk a fizikai aktivitásra. Az ülő életmód rendkívül káros, és az elhízás is világszerte népbetegség-számba megy. Éppen ezért a gyerekek és a felnőttek életében is lényeges, hogy rendszeresen felálljunk az íróasztal mellől. Ha a gyerek nem sportol versenyszerűen, akkor is rendszeresen kiránduljunk, járjunk játszótérre, uszodába, focizzunk, fussunk, sőt időnként tegyük le az autót és gyalogoljunk. Ebben is minden szónál többet ér a példamutatás: a fitt szülők általában a gyerekeiknek is átadják a mozgás szeretetét, de akár a rendszeresen sportoló gyerek is meghozhatja a szülei kedvét a sporthoz.
Tipp: A "Ki tett meg ma több lépést?" akár családi háziverseny is lehet és jó ösztönző arra, hogy mozgólépcső és lift helyett inkább lépcsőzzünk, vagy egy villamosmegállónyit sétáljunk.
Soha annyi szó nem esett a lelki egészségünk ápolásáról, mint az utóbbi évtizedekben. Ez egyrészt örvendetes, mert végre az érdeklődés középpontjába került az a tény, hogy az egészség nem korlátozódik a fizikai síkra. Másrészt a digitális világban megsokszorozódtak a fiatalok lelki egészségére leselkedő veszélyek – gondoljunk csak az online zaklatásra vagy a közösségi média okozta önbizalom-problémákra. Ezekről mindenképpen beszélnünk kell a gyerekeinkkel, és arra is oda kell figyelni, nem változik-e meg hirtelen a viselkedésük. Utóbbi esetben az online világból érkező stresszhatásra is gondolnunk kell.
A modern világ stresszéért nem maga a digitalizáció felelős, de az biztos, hogy az állandó elérhetőség, a kimaradástól való félelem, és úgy általában az életritmus felgyorsulása hozzájárul ahhoz, hogy a mai ember stresszesebb, mint a korábbi generációk. Épp ezért elsődleges fontosságú, hogy – megint csak főként nem szavainkon, hanem saját példánkon keresztül – megmutassuk a gyerekeknek, hogyan oldhatják fel a feszültséget egészséges, építő módon, sporttal, jógával, meditációval, élvezetes, kreatív tevékenységekkel.
A felgyorsult életritmus és a rengeteg hozzáférhető információ azt is magával hozta, hogy a pihenés szinte időpocsékolásnak tűnik – úgy a fiatalok, mint a felnőttek szemében. Pedig a kialvatlanság hosszú távon testre és lélekre is rendkívül káros hatással van. Arról is sok szó esik, hogy a digitális eszközök képernyőjének kék fénye megzavarhatja a pihenést. Épp ezért fontos, hogy a családban világos és mindenki által betartott szabályok legyenek a lefekvésre vonatkozóan.
Tipp: A legegyszerűbb és talán a legkönnyebben betartható szabály, hogy étkezés közben nincs telefonozás és ez nem csak a gyerekekre vonatkozik, hanem a szülőkre is.
A digitális világ nem érvényteleníti a régi értékeket: az őszinteséget, a korrekt vitára való készséget, az elővigyázatosságot. Érdemes minél többet beszélgetni a gyerekekkel arról, milyen tartalmakat lehet megosztani nyíltan, vagy akár privát üzenetben, milyen szabályok vonatkoznak a kommentelésre, hogyan lehet megelőzni az online zaklatást, és miért kell minden esetben szólni róla a felnőtteknek. És persze ebben az ügyben sem kerülhető ki a szülői példamutatás: csak úgy lehetünk hitelesek, ha mi magunk is betartjuk ezeket.
Bár az online barátságok adott esetben semmivel sem rosszabbak, mint az offline kapcsolatok, ha a gyerekek fizikailag is közel élnek egymáshoz, érdemes a gyakori személyes találkozásra bátorítani őket. Nem baj, ha online is tartják a kapcsolatot, de legyen meg a helye és az ideje a közös sportnak, játéknak.
Az internet az egészséggel kapcsolatosan is remek információforrás. Persze nagyon fontos, hogy ne az álhíreknek, hanem az ellenőrzött forrásból származó információknak higgyünk, éljünk a kételkedés jogával, és merjük több oldalról is ellenőrizni az információkat. Ugyanakkor bátran élhetünk az online kalóriatáblázatok, a vízfogyasztásra figyelmeztető appok, vagy akár a videós online edzésprogramok lehetőségeivel.
Bár a digitális eszközök fejlesztésének egyik célja az eredményesség növelése volt, világosan látszik, hogy a hatékonyság sokaknál nemhogy nőtt volna, inkább csökkent a használatukkal. Az okostelefonok ugyanis remek figyelemelterelők, és sokszor nem segítik a koncentrált munkát, tanulást. Ezt is érdemes világossá tenni a gyerek előtt!