Hogyan válik a gyerek önállóvá a digitális világban?

Hogyan válik a gyerek önállóvá a digitális világban?

Myreille | 2019.06.17 | Olvasási idő: 4 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

A nagymamám korosztálya még azon csodálkozott, hogyan kerül a tévébe az ember. A gyerekekben pedig fel se merül, milyen lehetett az, amikor nem volt internet, Youtube és Instagram – mondja Matusek M. Zsuzsanna, internetbiztonsági oktató. - A mostani generációt azért nevezzük digitális bennszülöttnek, mert természetesen nő bele a digitális világba, sőt fogalmazhatunk úgy is, hogy számára nem létezik olyan világ, amiben nincs okostelefon, internet és wifi. Számukra teljesen magától értetődő, hogy a digitális eszközök és a digitális technológia ott van körülöttük és mindenki használja. Persze, ez nem jelenti azt, hogy a gyerekek minden tudnak a digitális eszközökről. Autót sem vezethetnek jogosítvány nélkül, hiába látnak nap mint nap több autót és töltenek sok időt az autóban.

Totyog, de az egeret már tudja használni

Az idősebb generációk meglepetéssel kevert ámulattal nézik, hogy a digitális bennszülöttek készség szintjén használják a digitális eszközöket. Ezen azok az Y-generációs szülők is meglepődnek, akik már gyerekkorukban – igaz még nem újszülöttként – találkoztak mobiltelefonnal és számítógéppel.

Egyre korábban kerül a gyerekek kezébe a digitális eszköz – meséli az internetbiztonsági szakértő. – Habár a gyerekek leggyakrabban kisiskolás korban kapják meg az első saját okostelefonjukat, ez nem jelenti azt, hogy a családban nem lát és nem kap meg használatra mobilt. Ráadásul a legtöbb szülő, nagyszülő, "cukinak" tartja és csodálattal vegyes ámulattal nézi, ahogyan a kisgyerek pillanatok alatt megtanulja az eszközök használatát és elindítja, például, a kedvenc videóját. Az viszont talán fel se merül, hogyha abban erősítjük a gyereket, hogy a digitális világban milyen ügyes, milyen gyorsan fejlődik, milyen "lenyűgöző", éppen arra ösztönözzük, abban erősítjük, hogy a digitális eszközökkel foglalkozzon. Sőt, azt is érdemes átgondolni, hogy a kisgyereknél, bizony, nincs még itt a kütyüzés ideje, főleg nem az önálló eszköz- és internethasználatnak. Pici gyereknél nagyon tudatosan kontrollálnunk kell, mennyi időt tölthet a képernyő előtt, milyen oldalakat (meseoldalt, készségfejlesztő játékot) nyitunk meg számára, nem barangolhat egyedül és végig mellette vagyunk. Elhagyhatatlan a szülői jelenlét: a gyerek sohase legyen egyedül, amikor ezeket az eszközöket használja, illetve ne azért használja ezeket az eszközöket, hogy nekünk „szusszanásnyi nyugtunk” legen. A gyereknevelés során a szülői példa és példamutatás már kiskortól meghatározható: a közösen töltött időben ne a telefonunkba merüljünk el.

A szakértő arra is hangsúlyosan felhívja a figyelmet, hogy a szülők legyenek tisztába a korosztályi besorolásokkal – PEGI számok és ESRB jelölések - és ezeket következetesen tartsák is be. 

Iskolás korban megkapják az első mobiljukat

Mire megkapják az első okostelefonjukat, már komoly digitális eszközhasználattal és „múlttal” rendelkeznek a gyerekek. Appokat telepítenek, indítanak, egyik Youtube videóról a másikra kattintanak. Már kivitelezhetetlen, hogy a szülők mindig jelen legyenek, amúgy is elmegy iskolába a gyerek és különórára kezében a telefonnal, viszont a szabályokra és a korlátokra szükség van. A gyereknek tudnia kell, hogy az iskola és más közintézmények telefonhasználati szabályai rá is vonatkoznak. A digitális házirend mellett jól működtethetők a szülői felügyelet programok is, amelyekkel a képernyő előtt töltött idő és a fogyasztott tartalom is korlátozható. Fontos, hogy a szabályok következetes betartása nem csak a gyerekre, de a felnőttekre is érvényes – mondja Matusek M. Zsuzsanna. - Amennyiben az alapok megfelelőek, bizalmi viszony van szülő és gyerek között, akkor a gyerek probléma esetén is tud kihez fordulni és segítséget kérni. Nem marad egyedül.

Lázadó kamaszok

Életkori sajátosság a lázadás, amit a szülő nagyfokú humorral és megértéssel kell kezeljen – hívja fel a figyelmet a kamaszkor nehézségeire Matusek M. Zsuzsanna. - Ez a lázadás rányomja a bélyegét a gyerek digitális életére is. A kortársi ráhatás fokozottan jelentkezik. A fiatalok egymás megpróbálják túllicitálni, megjelenik a szerelem, a másik nem iránti nyitás és persze ott a kamaszok végtelen magabiztossága. Egyértelmű, hogy egy gimis másfajta online életet él, mint egy kisiskolás. A digitális szabályokat a gyerek életkora és érdeklődése szerint közösen kell kidolgozni. Kompromisszumokra kell törekedni. Mi lazíthatunk az időkorláton vagy a videojátékozásra fordítható időn, de cserébe elvárásokat is fogalmazhatunk meg. Az is természetes, hogy ebben a korban a gyerekek elkezdenek titkolózni, tartsuk tiszteletben magánszférájukat, de mindig beszélgessünk velük, adjunk teret annak, hogy meséljenek, elmondják, amit akarnak. Védőhálót úgy tudunk számukra biztosítani, ha ítélkezés helyett figyelünk rájuk és ott vagyunk velük akkor is, ha csak „csacsogni” akarnak és akkor is, ha gondjuk van.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai