Hogyan ismerhetjük fel az online zaklatást?

Hogyan ismerhetjük fel az online zaklatást?

Myreille | 2019.06.07 | Olvasási idő: 4 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

Szülőként sokszor nehéz elképzelni, mi történik a gyerekekkel az online térben, hogyan is működik az online zaklatás, a cyberbullying. Nehéz elképzelni, mert nem feltétlenül vannak ilyen gyerekkori élményeink, tapasztalataink, mert nehezen tudjuk beleélni magunkat, hogyan is élik meg a mai gyerekek az online jelenlétet, mert eszünkbe se jut, hogy a mi gyerekünk ugyanúgy lehet áldozat, mint zaklató.

„Amikor mi jártunk iskolában, akkor is volt kiközösítés, piszkálódás, fizikai vagy verbális bántalmazás, de ezeket a tanár látta, hiszen előtte zajlott, és be tudott avatkozni, segítséget tudott nyújtani – mondja Matusek M. Zsuzsanna internetbiztonsági oktató. – Napjainkban a netes zaklatás nem a felnőttek szeme előtt zajlik, nem biztos, hogy tudnak róla. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy az internetes zaklatás, a cyberbullying nem iskolai csíny, nem vicc, hanem bűncselekmény.

Minden gyereknek tudnia kell, hogy senki se bánthatja őt. Se szóval, se tettel. És azt is tudnia kell, hogy ő sem bánthat másokat.

Hogyan ismerhetjük fel az online zaklatást?
Régen a gyerekek a szünetbéli veszekedéseket, beszólásokat, csúfolódást a tanítás nap végén az „iskolában hagyták.” Napjainkban viszont nincs megállás: a telefon állandó elérést biztosít, a szavak nem szállnak el, nem lehet azokat elfelejteni, hanem „szúrnak és fájnak”, mert mindig ott vannak, láthatóak, olvashatóak.”

Az online zaklatás

Online zaklatásnak minősül minden olyan üzenet, amelyet a másik fél nem akar kapni. Pláne, ha erre a küldő figyelmét fel is hívja. A zaklató üzenetek bántják a címzettet, fájdalmat okoznak, megfélemlítenek, pánikot okozhatnak - definiálja a cyberbulling fogalmát Matusek M. Zsuzsanna. – A kéretlen üzenet nem összekeverendő a spam-mel. Az online zaklatás lehet képi vagy szöveges, privát vagy nyilvános üzenet. A zaklatás történhet e-mailben, sms-ben, üzenőfalon, kommentben, chatprogramban, de akár hagyományos levél formájában is."

Az online zaklatás leggyakoribb formái

1.    Zaklató üzenetek

-    a fenyegető üzenetek félelmet keltenek

-    a rágalmazó, becsületsértő, hitelrontó üzenetek szégyenérzetet keltenek

-    szexuális tartalmú üzenetek értetlenséget, zavar és szégyenérzetet kelthetnek, fóbiákat szülhetnek, a felnőttkori kiegyensúlyozott párkapcsolatra hathatnak negatívan

-    túlzásba vitt udvarlás, rajongás félelmet kelt

2.    Online piszkálódás

Folyamatosan „megbökik” az interneten, újra és újra rácsörögnek és ezzel feszültséget, frusztrációt okoznak.

3.    Visszaélés kicsalt információkkal képekkel, személyes adatokkal

-    zsarolás privát képekkel (A gyerekekben tudatosítani kell a képfeltöltés és -megosztás szabályait és azt is, hogy sohasem az áldozat a hibás.)

-    megfélemlítés, zsarolás személyes információkkal

4.    Kirekesztés

Nagyon nehezen érhető tetten, mert a felnőttek nem látják, nem tudnak arról, hogyha egy gyereket egy virtuális csoportból kirekesztenek, vagy egy csoporton belül összefognak ellene és úgy kommunikálnak vagy nem kommunikálnak vele.

5.    Kommentek közösségi médiában

Gyakori, hogy a gyerekek a közösségi médiában tesznek egymásra bántó, sértő megjegyzéseket, összefognak és összehangoltan támadnak rá társukra.

Megelőzés és védekezés az online zaklatással szemben

„Amikor a gyerek elkezd internetezni, az online viselkedés szabályaira is tanítani kell. Hiszen amikor elkezd járni, a közlekedési szabályokra is tanítjuk – mondja az internetbiztonsági szakértő. – Életkorának és tevékenységeinek megfelelően egyre szélesebb körű ismeretekkel kell őt felvértezni a megfelelő magatartásformákról és a veszélyekről is.

Ismernie kell az online zaklatás (és a zaklatás) fogalmát és fajtáit. Ha áldozattá válik tudatosítani kell benne, hogy ez nem az ő hibája és nem tehetik meg vele. Ahogy nem ütheti meg senki sem, az interneten se küldhetnek neki negatív, zaklató, bántó üzenetet.

Szülőként sohase hagyjuk magára a gyerekeinket, legyünk nyitottak a problémáikra, ne kelljen félniük attól, hogy büntetést kapnak, ne szégyenítsük meg őket. Támogassuk és segítsünk nekik (szakértő bevonásával is) feldolgozni a fájdalmukat, az érzéseiket, valamint a zaklatást megszüntetni.

Ha az iskolában történt a zaklatás, jó, ha az iskola vezetése megoldásként tud segítséget hívni egy mediátor személyében, hiszen ez segítheti a probléma megoldásában.

Azt is fontos tudni, hogy az internetes zaklatás bűncselekmény, ezért fontos, hogy a zaklató üzeneteket, akár képi, akár szöveges, mentsük el, mert bizonyítékok lehetnek egy rendőrségi eljárás során.”

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány segítői a 116-111-es számon éjjel-nappal ingyen elérhetőek az online gyűlölködést átélő vagy egyéb problémával küzdő fiatalok vagy szüleik számára.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai