Hoax: te felismered az álhíreket?

Vica | Olvasási idő: 5 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

A Finnagora oktatási konferencián az ősz hajú tanárnő alapinformációkat tartalmazó néhány mondattal kezdte az ismertetést. Pont úgy, mint előtte a másik előadó, aki a maga jó gyakorlatát, projektjét mutatta be. Aztán szinte levegővétel nélkül, ugyanolyan hangon a következővel folytatta. „És amit most épp elmondtam, az mind egytől egyig hazugság volt”. Két másodpercnyi döbbent csönd: ilyen könnyen és észrevétlenül érhet el minket a hamisság? Igen, ilyen könnyen.

Fake, hoax, konteó

A Budai Gimnázium tizedikes osztálya Fake, hoax, konteó és társaik címmel az iskolai Digitális témahéten hozott létre egy projektet, tanáraik, Kaszás Erzsébet és Kriston Attila irányításával. Ebben nemcsak kikutattak és lelepleztek számos népszerű álhírt, álfotót vagy technikai eszközökkel létrehozott, valós videót, de maguk is létrehoztak ilyesmiket. Bemutatták, hogy nem is olyan bonyolult ilyesmit csinálni – és meglepően sokan bedőlnek neki. A Finnagora konferencián láttuk a bemutatót.

„Projektünk célja az volt, hogy egy intenzív foglalkozássorozattal mélyrehatóan, emlékezetes módon vértezzük fel a diákjainkat az álinformációkkal szemben. Azt kívántuk elérni, hogy a tanulók olyan készségekre tegyenek szert, amelyek segítenek számukra eligazodni a média világában. Legyenek tudatos elítélői a manipulációnak, tanuljanak meg tudatosan választani, és megtanulják kritikusan fogadni a médiában őket mind erőszakosabban körülvevő információkat (fake, hoax, konteó, áltudományok, reklám, filmek stb.). Ahhoz, hogy valóban hatásos élményt nyújtsunk, a témahetet a klasszikus és egyben korszerű értelmében fogtuk fel. Vagyis a csoportot „kiemeltük“ a hagyományos órarendi keretek közül. És a célnak jobban megfelelő tanulásszervezés alapján 25 órában, céltudatosan felépített projekt révén biztosítottuk számukra a témával való foglalkozást.”

– írja projekt saját honlapján a tématerv, ami alapján úgy érzem, nem csak a médiával kiemelten foglalkozó diákokat lenne érdemes ilyen mélységben bevonni.

A projekt legizgalmasabb része az, amikor az „érzékenyítő” bevezetés után  magunk is nekilátunk álhíreket vagy borzongatóan „valós” videót készíteni. Előtte persze megtanuljuk felismerni az álhíreket, utánajárunk, milyen képi manipuláció lehet egy különös fénykép, videó hátterében. Némi gyakorlati útmutató ad eligazítást a hackelés világához.

Hoax: te felismered az álhíreket?

Az osztály csoportokra bomlott a megvalósítás során, egy csoport weboldalt hozott létre, a másik „áldokumentumfilmet” készített. A harmadik csapat kreatív írásgyakorlat során készített álhíreket és manipulált fotókat, hogy a negyedik csoport interaktívan rakja össze ezeket az elemeket. Bevetve emellett még az álhírgenerátort, vicces kvízeket és hasonlóakat. Az eredményeket többek közt itt látjuk: ha a fejléc kellően megtévesztő, és nem olvassátok ezt a cikket, hányan dőltetek volna be? Elhittétek volna-e az „ingyenes ebédhét” ötletét, hogy valakit félig kopaszra nyírt egy fodrász szépítés helyett? Esetleg azt, hogy a galambok már röptében elfogyasztják az ablakon kidobott szendvicset?

Minden csoport: 6-8 perces bemutatót, prezentációt készített a hét végére a csoport munkájáról. A projekt weboldalán láthatunk komplett „konteós újságot”, megnézhetjük, járt-e „szellemmacska” az iskola épületében. Természetesen az efféle filmecskékre jellemző zenei aláfestés és kameramozgatás mellett.

Természetesen az sem maradt el, hogy levonják a tanulságot: a projekt oldalán külön rész foglalja ezeket össze. Az itt található anyag önmagában alkalmas arra, hogy egy iskolai órán foglalkozzunk vele. Főleg, ha nincs alkalom egy teljes héten át „élesben” kipróbálni, milyen egyszerű (sajnos) megtéveszteni másokat. Rögzülni azonban egyetlen osztályfőnöki órán nem fog a tanulság. Így ajánljuk, hogy más sulikban is kerüljön sor ilyen, valóban élményekből táplálkozó, tanulságos programra.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai