Digitális eszközhasználati szabályok nélkül cserbenhagyjuk a gyerekeket!

Digitális eszközhasználati szabályok nélkül cserbenhagyjuk a gyerekeket!

Myreille | Olvasási idő: 3 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

Néhány hónappal ezelőtt találkoztunk először a Screenagers című amerikai dokumentumfilmmel. A film azt a problémát járja körül, amelyről mi is sokat egyeztetünk, beszélgetünk szakértőkkel és szülőkkel a digitaliscsalad.hu cikkeiben: a technológiai fejlődés következtében digitális szakadék alakult ki a szülők és a gyerekek között, amely áthidalása nagy kihívást jelent mindkét fél számára. A digitális kütyük körülvesznek minket és a gyerekek számára izgalmasak, érdekesek, akárcsak az online világ. Így legtöbbször már nem is csupán az a kérdés, hogy mikor adjunk a gyerekeink kezébe digitális eszközöket, hanem ugyanilyen hangsúlyossá vált az is, hogy milyen feltételekkel és szabályokkal tegyük meg ezt.

„Azt gondolom, az utóbbi években sokan indultak el a digitális családdá válás útján, így vannak már tapasztalatok, kialakult szabályok. Ugyanakkor tizenéves gyermekek szülőjeként magam is tapasztalom, hogy a mai napig nehezen lehet megbízható és egyben hasznos támogató tartalmat találni” – nyilatkozta Carra Anita, a Vodafone Magyarország Lakossági szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese. – „A Vodafone célul tűzte ki, hogy tudásával és szolgáltatásaival segítse a családokat, hozzájárulva a digitális szakadék csökkentéséhez.”

A Screenagersben bemutatott jelenséges (a gyerekek okotelefonozása, a videojátékok világa vagy éppen a gyerekek közösségi média jelenléte) a legtöbb szülő számára a világ minden táján ismerős, ám annak érdekében, hogy a lehető legmagasabb szintű törődést nyújthassa ügyfeleinek, és a leghasznosabb szolgáltatásokat tudja kínálni számukra, a Vodafone fontosnak tartotta, hogy egy kutatás keretén belül megvizsgálja a digitális eszközhasználati szokásokat a magyar családok körében. A reprezentatív kutatásban 500 szülő véleményét kérdezték meg a 6-14 éves és a 15-18 éves korosztály digitális eszközhasználatával kapcsolatban. A kérdések többek között azt vizsgálták, hogy a szülők mit gondolnak gyermekük digitális tartalomfogyasztásáról, felvetettek továbbá a szabályozásra és fejlesztésre, valamint az internet veszélyeire vonatkozó kérdéseket.

A kutatás eredményeiből kiderült, hogy az általános iskolást nevelő családok 44%-ánál vannak kütyüzésre vonatkozó szabályok, amelyeket mindenki betart, és a családok 2/3-ánál tudatosan szerveznek a szülők közös programokat annak érdekében, hogy a gyerekek ne üljenek túl sokat a gép előtt.

A magyar szülők többsége felismerte, hogy felelős azért, mennyi időt töltenek gyermekeik a képernyők előtt, és 76%-uk szabályozza a képernyők előtt tölthető időt. A kisebb gyereket nevelő szülők ötöde érzi úgy, hogy nem mutat jó példát, mert sokat kütyüzik, sokat Facebookozik ő maga is, sőt, a szülők negyede elismeri, hogy esetenként ők maguk adják a kütyüt a gyerekek kezébe azért, hogy lefoglalják. A gyerekek minőségi időtöltésével kapcsolatban a kutatás igazolta, hogy akinek különórái vannak, azok kevesebb időt töltenek telefonozással.

A kutatásról készült első cikkünket itt olvashatod. A további eredményeket a következő hetekben, hónapokban fogjuk elemezni szakértőkkel és szülőkkel. Kövessetek minket!

A szakértői kerekasztal beszélgetés résztvevői balról jobbra: Trunk Tomi (Dablty), fiatal influencer, speaker, Fegyverneki Gergő, digitálispedagógia-szakértő, Dr. Lénárd András, ELTE Digitális Pedagógia Tanszék vezetője, Steigervald Krisztián, generációkutató, Tari Annamária, klinikai pszichológus, pszichoterapeuta, Carra Anita, a Vodafone Magyarország Lakossági szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese/Fotó: Vodafone Magyarország
A szakértői kerekasztal beszélgetés résztvevői balról jobbra: Trunk Tomi (Dablty), fiatal influencer, speaker, Fegyverneki Gergő, digitálispedagógia-szakértő, Dr. Lénárd András, ELTE Digitális Pedagógia Tanszék vezetője, Steigervald Krisztián, generációkutató, Tari Annamária, klinikai pszichológus, pszichoterapeuta, Carra Anita, a Vodafone Magyarország Lakossági szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese/Fotó: Vodafone Magyarország

A Screenagers című filmben bemutatott jelenségek és a kutatás eredményeiről szakmai kerekasztal beszélgetés folyt, amelyen arra kerestünk választ, hogy a gyerekek életében az online világ hogyan simulhat az offline világ mellé és ebben a szülők hogyan segíthetik a gyerekeiket. A 21. században milyen nehézséggel küzdenek az együtt élő generációk? A digitális eszközök hogyan használhatóak a tanulásban és a készségfejlesztésben?

A beszélgetés egyik legnagyobb tanulsága, hogy a gyerek digitális oktatása nem lehet csak a szülő vagy csak az iskola feladata, közösségként együtt és egymást támogatva kell ezt megoldanunk. Felelősen kell kezelniük a gyerekek digitális eszközhasználatát, kiemelt figyelmet fordítva a biztonságra és a megfelelő informáltságra.

A szakmai kerekasztal beszélgetésben résztvevőkkel készült interjúkkal, beszélgetésekkel hamarosan jövünk!

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai