Új iskolaév, új lendület, új elhatározások. Mi szülők nagy reményekkel vágunk bele a szeptemberi iskolakezdésbe. (És erősen reméljük, hogy a gyerekeink is így éreznek.) Bekötöttük az új tankönyveket és füzeteket, beszereztük a tanszereket, vettünk új tornacipőt. Friss és „ropogós” minden. Sok gyerek ilyenkor kap saját telefont is. Ám annál, hogy a gyerekeink ezébe adjuk az okoseszközt, sokkal több a feladatunk és a felelősségünk.
„Tudom, hogy a szülők gyakran úgy érzik, hogy ugyanazokat a dolgokat ismétlik újra és újra, mint egy végtelenre állított verkli, de ez a gyereknevelés része akár a tanulásról, akár a fogmosásról, akár az okoseszközök használatáról van szó. Addig mondjuk és mutatjuk, amíg a gyerek számára rögzül és természetessé válik – mondja Matusek M. Zsuzsanna, internetbiztonsági oktató. – Tennünk kell a gyerekek digitális biztonságáért! Abban pedig egészen biztosak lehetünk, hogy bármennyit is beszélünk a gyerekekkel a biztonságos online és offline életről, nem tudunk túl sokat foglalkozni a témával.”
A szeptemberi iskolakezdés jó apropó arra, hogy a szóban vagy írásban rögzített otthoni házirendet megbeszéljük vagy átismételjük, hogy milyen szabályok vonatkoznak az okostelefon használatra otthon és a szabadidőben.
„Sokan idegenkednek, ha azt hallják, hogy otthon szabályokat kell felállítani a kütyüzésre, pedig ahogy az élet más területén, így a digitális világban is útmutatást kell adnunk a gyerekeknek – mondja Matusek M. Zsuzsanna. - Érdemes szem előtt tartani, hogy sokkal nehezebb a gyerek által beállított („így szoktuk” vagy „így alakult”) rendszeren és a „szerzett jogokon” változtatni, mint egy átgondolt, következetes betartott házirendet újra és újra a gyerek korához és érettségéhez igazítani. Viszont arra is figyelnünk kell, hogy a szabályok mellett példamutatással is nevelünk, így a szabályok (pl. a telefonmentes területek) a szülőkre ugyanúgy vonatkoznak, mint a gyerekekre.”
Az iskolákban van házirend, amely az okostelefonokra is kitér. Iskolától függ, hogy a gyerekeknek le kell adni a telefont, a tanári asztalra kell kitenni, vagy csak ki kell kapcsolni. Itt sem lehet sumákolni, az iskolai szabályokat kötelezően be kell tartani.
„Fontos, hogy az iskolai szabályokat a szülőknek is be kell tartani nem csak a gyerekeknek – hívja fel a szülők figyelmét az internetbiztonsági oktatól. – Sok szülő szembe megy az iskolai házirenddel és ebből konfliktusok adódnak. Sérülhetnek a bevitt eszközök és ezért nem vállalhat felelősséget. Vagy gyerek illetéktelen felvételeket készít a tanárairól vagy a társairól és ezzel bűncselekményt követ el.”
„Az iskolák törekednek arra, hogy a gyerekeknek perszonális, élő kapcsolataik legyenek, ne a telefonjukon lógjanak – teszi hozzá a szakértő. – Persze, az is érthető, hogyha önállóan közlekedik a gyerek, a szülők a kapcsolattartásra törekednek. A gyerek pedig jelez, amikor indul, amikor megérkezik. Viszont nem szabad arról elfeledkezni, hogy az iskolai dolgokról úgyis a tanár értesíti a szülőt, ez nem a gyerek dolga.”
„Tudjuk, hogy az okostelefonnal nem csak a kapcsolattartás, hanem az internetezés is elérhető és ha a gyerekek telefonjához tartozó előfizetésen nincs adatkeret, ők megoldják. Találnak olyan Wi-Fi Hotspot, amivel felcsatlakoznak a világhálóra. – figyelmeztet Matusek M. Zsuzsanna – Ezért a gyerekeknek ismerniük kell az online térben a jogaikat és a kötelezettségeiket. Fel kell őket vértezünk a veszélyek ellene! Tudniuk kell, hogy nem zaklathatnak másokat és őket sem zaklathatják. Ismerniük kell a fotófeltöltés és a kommentelés szabályait is, sőt, nekünk szülőknek ebben is példát kell mutatnunk, de arról is beszélgetnünk kell velük, hogy mennyit ér egy like, és mi hiteles és mi hamis."
Nem véletlenül 13 év a regisztrációs korhatár a legtöbb közösségi média felületen, és szülőként azon is érdemes elgondolkodnunk, mire tanítjuk a gyerekinket, milyen példát mutatunk nekik akkor, amikor fiatalabban, a valóságnak nem megfelelő adatokkal engedjük regisztrálni őket.